Dados de Pagadores is een dobbelspel voor 2–6 spelers waarbij je probeert de Pagadders van je tegenstanders “naar huis” te sturen.
Elke speler begint met 10 Pagadderkaarten van één kleur, genummerd 1 t/m 10.
Er wordt gespeeld met 3 dobbelstenen, waarbij de ogen 1 (100 punten) en 6 (60 punten) speciale waarden hebben en 2–5 hun eigen waarde.
De meeste worpen tellen als een Flamenco (de som van de dobbelstenen), maar er bestaan speciale combinaties die sterker of zwakker zijn.
De hoogste speciale worp is Celebro (1-1-1), waarbij alle andere spelers meteen 3 kaarten moeten inleveren.
Andere speciale worpen zijn Hermana (6-5-4), waarbij alle anderen 2 kaarten verliezen, en Puerta (1-2-3), waarbij ze 1 kaart verliezen.
Cavar (drie gelijke behalve 1-1-1) is sterker dan een Flamenco, terwijl Picaro (2-2-3) de laagste worp is en de ronde direct stopt; de gooier verliest 2 kaarten.
De speler die insteekt (begint) mag 1, 2 of 3 keer gooien; de andere spelers hebben daarna evenveel kansen maar mogen eerder stoppen.
De speler met de laagste worp in een ronde verliest en moet 1 Pagadderkaart afleggen, tenzij er speciale regels gelden.
Het spel eindigt zodra alle spelers behalve één hun Pagadders kwijt zijn; de laatste speler met kaarten wint.
Officiële Spelregels

Inhoudsopgave – Dados de Pagadores
1. Verhaal:
Het is 1645, het jaar waarin een dapper volkje standhoudt en een stad verdedigt tegen een grote overmacht. Nee, we hebben het niet over dappere Galliërs maar over temperamentvolle Spanjaarden!
Het Beleg van Hulst in 1645 was het laatste grote beleg in de Tachtigjarige Oorlog, waarbij de zwaar versterkte stad Hulst werd veroverd op de Spanjaarden door stadhouder Frederik Hendrik van Oranje van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. De Staatsen vielen de stad aan met 12.500 man voetvolk, 2500 ruiters en 20 kanonnen en joegen bijna alle Spanjaarden weg uit Hulst. Bijna alle Spanjaarden? Waarom niet allemaal?
Wel, omdat de Staatsen de Pagadders over het hoofd hebben gezien. De Pagadders of in het Spaans ook Pagadores genoemd, lijken heel stoer, maar de werkelijkheid is toch ietsje anders. De Pagadores zijn Spaanse soldaten die te klein waren om te vechten. Pagadders houden ook helemaal niet van vechten, ze hadden andere taken. Waar ze heel goed in zijn is lol maken. Ze zijn slim en ondeugend. Pagadder betekent niet voor niets in het Zeeuws-Vlaams “kleine deugniet”.
Pagadders houden ervan om van het leven te genieten. En dat kan volop in vestingstad Hulst. Onder het genot van een goede pint in de kroegen spelen ze graag spelletjes. Kaart- en dobbelspelletjes, want in die tijd hadden ze natuurlijk geen spelcomputers. En vanwege hun geringe lengte waren ze ook erg goed in het spel verstoppertje. Toen de Staatsen Hulst binnenvielen verstopten ze zich onder de “steenbrugge” (stenen brug). Niemand heeft ze ooit kunnen vinden of nog iets van ze vernomen.
De jaren verstrijken en de steenbrugge raakt bedolven onder een dikke laag grond. In 2012 worden in Hulst tijdens opgravingen aan de Bierkaai grote archeologische ontdekkingen gedaan. Oude Spaanse helmen, musketkogels en delen van de steenbrugge. En ’s avonds komen ook de Pagadders weer tevoorschijn.
De Pagadders gaan op verkenning en verspreiden zich over de Bourgondische vestingstad Hulst. Een stad volledig omringd door vestingwallen en grotendeels door water waar de Pagadders nog veel overblijfselen vinden uit de tijd van de Spaanse overheersing. De Pagadders vestigen zich op de mooiste plekjes in Hulst zodat bezoekers een heuse Pagaddertocht kunnen maken. Zo zijn de Spaanse Pagadores voor altijd met Hulst verbonden.
In de avond, als de bezoekers van Hulst na de wandeltocht en het winkelen langzaam naar de terrassen en vele uitstekende restaurants gaan in de binnenstad, pakken de Pagadders hun oude gewoonten weer op. Van het leven genieten en samen spelletjes spelen. En een van deze Pagadderspellen, “Dados de Pagadores”, hebben jullie nu in handen!
Waar de andere Spaanse soldaten hun best doen om de stad Hulst te verdedigen tegen de Staatse troepen, hebben de Pagadders andere bezigheden. Het zijn echte kroegtijgers, ze genieten van een goede pint en het nachtelijk leven tot in de late uurtjes. Ze hebben echter een probleem: ze willen allemaal blijven zitten tot het niet meer gezellig is. En juist omdat ze allemaal in de kroeg blijven zitten is het altijd gezellig. Een vicieuze cirkel en een groot probleem want hoe komen ze nu ooit thuis?
Om toch thuis te komen spelen ze aan het eind van de avond het spel Dados de Pagadores. Een voor een worden de Pagadders naar huis gespeeld, tot er een Pagadder overblijft. Als die Pagadder alleen is, is het niet meer gezellig, dus gaat hij of zij vanzelf naar huis.
We nemen jullie nu mee in het spel. Eerst geven we een quickstart (zie 2), dus het spel in hoofdlijnen voor spelers die snel een keer willen spelen. Daarna de uitgebreide spelregels met voorbeelden van spelsituaties (zie 3 e.v.).
2. Quickstart
Speltype:
Dobbelspel voor 2–6 spelers, met een vleugje Mexen en een flinke Pagaddertwist.
Doel:
Speel alle Pagadders van je tegenstanders “naar huis” zodat jouw Pagadders als laatste overblijven.
Spelmateriaal: 60 kaarten + 3 dobbelstenen
Scoreregels dobbelstenen:
Spelverloop:
Bijzondere situaties:
Einde van het spel:
De speler die als laatste overblijft met Pagadders wint!
3. Spelinhoud en aanvang spel
Dados de Pagadores is een spel voor 2 tot 6 spelers en het lijkt een beetje op Mexen maar dan net even anders met hier en daar een Pagaddertwist.
Iedere speler krijgt een kleur kaarten, dat zijn 10 kaarten met 10 Pagadders er op (1 tot en met 10 in zes kleuren, je gebruikt bij minder dan 6 spelers dus niet alle kleuren/kaarten). Hieronder zijn de 10 rode Pagadders weergegeven. Iedere speler krijgt dus zo’n set van 10 kaarten in een bepaalde kleur.










Het spel wordt gespeeld met 3 dobbelstenen. De bedoeling is om alle Pagadders van jouw tegenstanders “naar huis” te spelen zodat jouw Pagadders als laatste overblijven. Dat doe je door te dobbelen!
4. Puntentelling 3 dobbelstenen
Dados de Pagadores wordt met 3 dobbelstenen gespeeld, waarbij behoudens uitzonderingen van specifieke worpen, de volgende regels gelden voor de puntentelling:
In de meeste gevallen na een worp met drie dobbelstenen bepaalt de som van de dobbelstenen volgens bovenstaande puntentelling de waarde van de worp. Dus werpt een speler 1,6,3 dan heeft hij die worp 163 punten. Gooit een speler 6,3,2 dan heeft de speler 65 punten.
Een worp waarbij de som van de dobbelstenen wordt opgeteld om de score te bepalen noemen wij een Flamenco. De laagste Flamenco die gegooid kan worden is 3,3,2 en dus 8 punten in totaal. De hoogste Flamenco die gegooid kan worden is 1,1,6 en dus 260 punten in totaal.
Er zijn echter ook andere worpen dan een Flamenco. Er zijn 4 hogere worpen, te weten Celebro, Hermana, Puerta en Cavar en een lagere worp, tevens de laagste worp in het spel en dat is Picaro.
De speler die de laagste worp heeft in een ronde moet een Pagadder naar huis sturen (= 1 kaartje inleveren). Maar als er tijdens de ronde Celebro, Hermana, Puerta of Picaro gegooid wordt, moeten er extra Pagadders naar huis.
Hierbij een overzicht van alle worpen in het spel (inclusief Flamenco) van hoog naar laag en daarbij ook de gevolgen.
1.
1, 1, 1
Drie keer 1 = Celebro! Dit is de hoogste combinatie in het spel.
Als iemand deze combinatie gooit gaat het spel door (ronde wordt afgemaakt) maar alle andere spelers moeten direct nadat Celebro is gegooid tijdens de ronde drie Pagadders naar huis sturen en dus drie Pagadderkaarten inleveren (in de pot leggen)
2.
6, 5, 4
6, 5 en 4 = Hermana! Dit is de tweede hoogste combinatie in het spel.
Als iemand deze combinatie gooit gaat het spel door (ronde wordt afgemaakt) maar alle andere spelers moeten direct nadat Hermana is gegooid tijdens de ronde twee Pagadders naar huis sturen en dus twee Pagadderkaarten inleveren (in de pot leggen).
3.
1, 2, 3
1, 2 en 3 = Puerta! Dit is de derde hoogste combinatie in het spel.
Als iemand deze combinatie gooit gaat het spel door (ronde wordt afgemaakt) maar alle andere spelers moeten direct nadat Puerta is gegooid tijdens de ronde één Pagadder naar huis sturen en dus één Pagadderkaart inleveren (in de pot leggen).
4.
Drie dezelfde
Drie ogen hetzelfde (behoudens 1,1,1 want dat is Celebro en het hoogste in het spel) = Cavar! Hierbij geldt dat 6,6,6 het hoogste is en dan aflopend. 666 is dus hoger idan 5,5,5 dat weer hoger is dan 4,4,4, dat weer hoger is dan 3,3,3 dat weer hoger is dan 2,2,2. Bij Cavar moeten er geen extra Pagadders naar huis van andere spelers, het is gewoon een hoge worp. Let op: Cavar is dus altijd hoger dan Flamenco (zie hieronder)!
5.
Som van de drie dobbelstenen
De som van de drie dobbelstenen = Flamenco. Ook hierbij geldt de hoogste som. Een 1 = 100 een 6 = 60 waard en 2,3,4 en 5 gewoon hun waarde. Dus als 1, 6 en 2 gegooid worden is er 162 gegooid. Dat is hoger dan 6, 2 en 3 want dat is maar 65. En dat is weer hoger dan 2, 3 en 4 want dat is maar 9.
6.
2, 2, 3
2, 2 en 3 = 7 en dat is de laagst mogelijke worp in het spel. Die worp heet Picaro. Als een speler Picaro gooit, is de ronde direct klaar en moet de speler die Picaro heeft gegooid direct 2 Pagadders naar huis toe sturen en dus 2 Pagadderkaarten in de pot leggen. Hij mag daarna insteken.
5. Speelwijze
In Dados de Pagaderos mag de oudste speler beginnen (insteken). Daarna mag steeds de verliezer van een ronde de volgende ronde insteken. Als alle spelers 1 keer aan de beurt zijn geweest wordt dat "een ronde" genoemd. Doel per ronde is om niet de laagste score van alle spelers te krijgen.
Degene die insteekt mag 1, 2 of 3 keer dobbelen met 3 dobbelstenen om een score neer te zetten. Die moet natuurlijk zo hoog mogelijk zijn.
De andere spelers zijn in deze ronde gebonden aan het aantal worpen van de speler die “insteekt”. Dus gooit degene die insteekt 1 keer, mogen de andere spelers dat in die ronde ook. Gooit hij 2 keer of 3 keer dan krijgen de andere spelers evenveel kansen. Ze zijn echter niet verplicht om al die kansen te benutten. Ze mogen na een of meerdere worpen passen want dan hebben ze een score neergezet. Als die score hoger is dan de vorige score of als ze denken dat een andere speler uiteindelijk toch lager gaat gooien, is passen een goede optie.
Steeds wordt gekeken wat de score is die verbeterd moet worden. Na insteken is de laatste worp van de speler die insteekt (maximaal 3 keer proberen) dus de score die verbeterd moet worden door de volgende speler. Als die speler een lagere score neerzet is dat de score die de volgende speler moet verbeteren.
De speler die in een ronde de laagste score neerzet moet 1 Pagadder naar huis toe sturen en dus een Pagadderkaartje inleveren. Die speler mag daarna insteken.
Als een speler in een ronde Celebro, Hermana of Puerta gooit moeten de andere spelers direct tijdens de ronde 3 (Celebro), 2 (Hermana) of 1 (Puerta) Pagadder(s) naar huis sturen. De ronde wordt wel afgemaakt maar de kaartjes moeten dus direct na zo’n worp worden afgelegd. De uiteindelijke verliezer van de ronde moet dan nog een extra kaart afleggen.
Als een speler Picaro (2, 2 en 3) gooit dan is de ronde direct klaar. Ook al wordt dit gegooid door degene die insteekt terwijl er nog kansen over zijn om te gooien. De speler die dit gooit moet direct 2 Pagadders naar huis toe sturen en dus twee kaarten inleveren. De speler mag hierna insteken voor een nieuwe ronde.
Einddoel van het spel is dat je als laatste speler overblijft met een of meer Pagadders en dus zelf kunt besluiten of de Pagadder(s) naar huis gaan of niet.
6. Bijzondere situaties:
Kampen:
Als in een ronde twee of meer spelers dezelfde laagste score hebben gegooid dan spelen deze spelers een extra ronde tegen elkaar om te bepalen wie de gewone ronde werkelijk verliest (kampen). Ze gooien dan ieder maar één keer om een score neer te zetten. De speler die in de ronde als eerste aan de beurt was moet beginnen met gooien bij kampen. Kampen gaat door tot er een verliezer is.
Let op: bij kampen gelden de combinaties alleen tussen de spelers die kampen. Dus gooit een speler bij het kampen de combinatie 1,1,1 dan moet alleen de speler of spelers die meedoet/meedoen aan het kampen 3 kaarten wegleggen.
Alle kaarten kwijt na of tijdens een ronde:
Als een speler een ronde verliest en daardoor al zijn kaarten kwijt is mag die speler niet meer meedoen (zijn Pagadders zijn naar huis). De volgende speler die aan de beurt is mag insteken.
Als een speler tijdens een ronde al zijn kaarten kwijtraakt, omdat een andere speler Celebro, Hermana of Puerta gooit, dan stopt de ronde direct. De speler na degene die alle kaarten kwijt is mag dan insteken.
Raken meer spelers tijdens een ronde gelijktijdig al hun kaarten kwijt dan stopt de ronde en mag de jongste nog overgebleven speler insteken.
Verhalen/spelconcepten: Jelle van Roeyen
Uitgebrachte spelconcepten in de Pagadderreeks:
Mogelijk uit te brengen spellen in de Pagadderreeks (bij interesse):
Uitgebracht buiten Pagadderreeks:
Pagadders: de Pagadders zijn bedacht door medewerkers van de gemeente Hulst. Als je ze wil ontmoeten, maak dan een stadswandeling door Hulst of doe de Pagaddertocht in Hulst. Je komt ze vanzelf tegen op de mooiste plekken in de stad!
Je wordt doorgestuurd naar een andere pagina.